UX a pozycjonowanie: Jak to się łączy?
Ostatnio coraz więcej firm i przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z tego, że optymalizacja strony internetowej tylko pod kątem pozycjonowania na liście wyników wyszukiwania nie wystarczy. Współczesny użytkownik strony internetowej wymaga nie tylko szybkiego odnalezienia informacji, ale również wygodnej nawigacji, estetycznej szaty graficznej oraz intuicyjnego interfejsu. Dlatego coraz więcej firm zaczyna zwracać uwagę na User Experience (UX) i jego wpływ na pozycjonowanie stron internetowych. W niniejszym artykule przedstawimy, jak wygląda związek między UX, a pozycjonowaniem stron internetowych.
Czym jest User Experience?
User Experience (UX) to pojęcie, które określa całościowe doświadczenia użytkownika związane z korzystaniem ze strony internetowej lub aplikacji mobilnej. UX dotyczy nie tylko samej funkcjonalności witryny, ale również jej wyglądu, szybkości i łatwości użytkowania, a także spójności z innymi formami komunikacji, takimi jak media społecznościowe, reklamy czy newslettery. Poprawa UX ma na celu przede wszystkim zwiększenie efektywności witryny, a co za tym idzie, zwiększenie jej popularności wśród internautów, co przekłada się na pozycjonowanie.
Jak UX wpływa na pozycjonowanie stron internetowych?
Długotrwałe badania rynkowe i testy użytkowników wskazują, że UX wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie strony internetowej. Wskaźnikami UX są m.in:
Czas przebywania na stronie – im dłużej użytkownik przebywa na stronie, tym lepszy wynik UX. Ma to związek z tym, że im dłużej użytkownik jest na stronie, tym więcej informacji otrzymuje, a jednocześnie mniej czasu musi spędzać na szukaniu jej.
Współczynnik odrzuceń (bounce rate) – to stosunek użytkowników, którzy wchodzą na stronę i odchodzą bez kliknięcia w żadny jej element do liczby wszystkich użytkowników, którzy wejść w ogóle na stronę. Niska wartość współczynnika odrzuceń świadczy o wysokiej jakości witryny i pozytywnym doświadczeniu użytkownika.
Liczba powracających użytkowników – jeśli wiele osób wraca na stronę internetową, oznacza to, że wrażenia związane z korzystaniem z niej były pozytywne i wartość jej UX rośnie.
Interakcje z elementami na stronie – im więcej użytkownicy klikają, przewijają, czy w ogóle komunikują się z elementami na stronie, tym lepszy wynik w kontekście UX.
Wyników wyszukiwania – im wyższe pozycje w wynikach wyszukiwarek, tym większa widoczność i dostępność strony. Pozytywny wynik UX przekłada się zatem na lepsze pozycjonowanie.
Jak zatem udoskonalić UX i zwiększyć pozycjonowanie?
Wdrożenie kilku prostych kroków pozwoli na znaczne polepszenie UX, a co za tym idzie, zwiększenie widoczności i pozycjonowania strony internetowej. Poniżej przedstawiamy pięć podstawowych wskazówek:
Optymalizuj czas ładowania strony
Jak już wspomnieliśmy, czas przebywania na stronie jest jednym z kluczowych wskaźników UX. Jeśli strona ładuje się zbyt długo, użytkownicy po prostu odejdą. Zwiększona liczba odsłon strony i wydłużony czas przebywania na niej przekłada się jednak na lepsze pozycjonowanie w wynikach wyszukiwarek. Aby zwiększyć szybkość ładowania strony, warto:
- zmniejszyć jej rozmiar poprzez redukcję liczby plików, jakie trzeba załadować przy otwieraniu witryny,
- skorzystać z kompresji, która zmniejszy rozmiar plików bez utraty jakości,
- użyć formatu obrazów, które zajmują mniej miejsca i są szybciej ładowane,
- skorzystać z tzw. cachowania, czyli przechowywania informacji o odwiedzonych stronach na urządzeniu użytkownika.
Skup się na wygodnej nawigacji
Wygodny interfejs oraz intuicyjna nawigacja to jedne z kluczowych elementów wpływających na UX. Nawigacja powinna być prosta i zrozumiała dla użytkownika – przyjazna szukającym informacji na konkretny temat. Ważne, aby była dostępna z każdego miejsca na stronie, aby użytkownik mógł przemieszczać się między kategoriami bez problemu.
Dostosuj stronę do różnych urządzeń
Zmiana nawyków użytkowników w korzystaniu z internetu – od przeglądania witryn na komputerze do wyszukiwania informacji na smartfonie – sprawia, że strony internetowe powinny być dostosowane do różnych urządzeń mobilnych (responsive design). Strona www z dostosowaniem do urządzeń mobilnych zostanie lepiej oceniona przez użytkowników, co z kolei wpłynie na jej pozycjonowanie.
Skróć ścieżkę użytkownika do celu
Optymalna ścieżka użytkownika do celu – zakupu, kontaktu z firmą czy wypełnienia formularza – wpływa na UX, ponieważ im mniej przeszkód do pokonania, tym korzystniejsze doświadczenie użytkownika. Usprawnienie ścieżki użytkownika pozwala również na lepsze pozycjonowanie, ponieważ internauci często korzystają ze słów kluczowych, aby znaleźć konkretne informacje w sieci.
Zaprezentuj wartościowy, czytelny i zrozumiały content
Ostatni, ale nie mniej ważny krok do poprawy UX to zadbanie o wartościowy, czytelny i zrozumiały content. Treści na stronie powinny być interesujące, łatwe do przeczytania i zrozumienia. Warto postawić na elementy wizualne, takie jak ilustracje czy infografiki, które ułatwią zapamiętanie informacji. Dodatkowo, warto umieścić na stronie teksty w dłuższych wersjach, które poza wartością dla użytkownika, również wpłyną na pozycjonowanie strony.
Podsumowanie
Jak widać, UX i pozycjonowanie stron internetowych są ściśle powiązane ze sobą. Optymalizacja UX pozwala nie tylko na zwiększenie zadowolenia użytkowników, ale również na zwiększenie widoczności i pozycjonowania strony. Optymalizowanie UX to inwestycja w poprawę jakości witryny, która przynosi długoterminowe korzyści. To nie tylko część marketingowej strategii, ale również nieodłączny element tworzenia wartości dla użytkowników. Poprawa UX to proces ciągły, który wymaga uwagi i inwestycji, ale z pewnością przyniesie pozytywne efekty.